Praktische tips bij acne

Acne. Een aandoening waar al zo ontzettend veel over geschreven is. En toch zie ik nog dagelijks mensen in de praktijk binnenkomen die echt geen idee hebben wat ze met hun acnehuid aan moeten. In deze blog worden enkele praktische aanpassingen in het dagelijkse leven beschreven. Deze kunnen op zichzelf namelijk al een groot verschil maken. Wanneer dit onvoldoende blijkt te zijn is het opstellen van een behandelplan om de acne te verminderen raadzaam. De tips die ik persoonlijk erg zinvol vind komen in deze blog naar voren. Geen shocking nieuwe informatie dus, maar meerdere dingen even handig samen in één lijstje.

 

⇒ Vraag u eens af; is het wel echt acne?

Het lijkt misschien een domme vraag, maar weet dat er enkele andere huidproblemen zijn die op  acne kunnen lijken. Is uw huid bijvoorbeeld erg rood en snel geïrriteerd? Dan kan het zijn dat u  rosacea hebt. Heeft u last van kleine, witte pukkeltjes die voornamelijk op uw voorhoofd  voorkomen? Een gist kan hiervan de oorzaak zijn. En die kleine rode pukkeltjes op de bovenarmen  of -benen? Dat is keratosis pilaris. Voor de juiste behandeling is het allereerst dus ontzettend  belangrijk om te weten wat het probleem is en waar het door veroorzaakt wordt. Twijfelt u? Laat uw  huid dan beoordelen door een huisarts, dermatoloog of huidtherapeut.

 

⇒ Wees u bewust van stress

Als u veel stress hebt, maakt uw lichaam het stresshormoon ‘cortisol’ aan. Dit hormoon kan voor sommige processen in het lichaam heel nuttig zijn als het tijdelijk verhoogd aanwezig is. Wanneer het niveau echter langdurig verhoogd blijft, kan het wel voor problemen gaan zorgen. De talgproductie stijgt bijvoorbeeld en er worden stofjes aangemaakt die ontstekingen veroorzaken. Twee effecten waar u echt niet op zit te wachten als u al last van acne hebt. De stress is waarschijnlijk niet de oorzaak van uw acne, maar zal er wel voor zorgen dat uw huid onrustiger wordt op momenten dat u weinig rust krijgt. Maar is het wel realistisch om iedereen dan maar te adviseren geen stress meer te hebben? Want hoe doet u dat in het drukke, dagelijkse leven? Helaas is stress vermijden een heel moeilijk advies om op te volgen. Wat u wel kan doen is u er bewustvan zijn wanneer u stress heeft en kijkt of dit relatie heeft met de ernst van uw acne. Op de momenten dat u veel stress hebt en uw huid hierdoor verslechtert, zijn er misschien andere zaken waar u wat meer aandacht aan kan besteden om uw huid toch te verbeteren. Bijvoorbeeld uw eetpatroon en productgebruik.

 

⇒ Let op uw voeding

Wordt acne nou echt erger door het eten van chocola? Dat zou zomaar eens kunnen. De meeste soorten chocola bevatten namelijk veel snelle suikers die uw insulinespiegel verhogen waardoor meer androgenen (hormonen) aangemaakt worden. Dit kan zorgen voor een verhoogde talgproductie met puistjes tot gevolg. Maar het idee dat alleen chocola hiervoor kan zorgen is niet juist. Er zijn namelijk heel veel andere voedingsmiddelen die ook veel snelle suikers bevatten. Denk eens aan gebak, koekjes, snoepjes en frisdrank. Maar ook wit brood, witte pasta en witte rijst vallen onder de groep voedingsmiddelen met een zogenoemde hoge ‘glycemische index’. Een ander belangrijk bestanddeel van de meeste soorten chocola is melk. Van zuivel (voornamelijk op basis van koeienmelk) weten we inmiddels ook dat dit acne kan verergeren of in stand houden. Melk bevat van nature namelijk een grote hoeveelheid hormonen en groeifactoren. U kunt u voorstellen dat de melk van een koe, niet afgestemd is op het lichaam van een mens en dat deze hoeveelheid hormonen dus voor een flinke schommeling in uw eigen hormoonhuishouding kan zorgen. Af en toe een glaasje melk of plak kaas is echt geen ramp, maar eet en drinkt u dit heel veel? Dan is wat minderen misschien een goed idee. Chocola als enige product uit uw dieet weren zal uw acne waarschijnlijk niet veranderen, maar snelle suikers en zuivel vermijden kan wellicht wel veranderingen teweeg brengen. Niet iedereen die zijn of haar eetpatroon aanpast ziet direct een spectaculaire verbetering, maar de meeste mensen zien na 2 tot 3 maanden een aanzienlijk verschil. Hebt u een hardnekkige vorm van acne? Dan is het dus zeker de moeite waard eens kritisch te kijken naar uw eetpatroon.

 

⇒ Reinig niet alleen uw huid

Als u veel last heeft van puistjes is het aan te raden om dagelijks van kussensloop te wisselen. Na een heerlijk nachtje slapen hebben zich namelijk heel wat dode huidcellen, vuil en bacteriën in uw sloop verzameld. Haal hem dus ’s morgens van uw kussen, was hem op minimaal 60 graden en doe ’s avonds weer een nieuwe sloop erom. Zo voorkomt u dat u met uw fris gereinigde huid in het vuil van de vorige nacht(en) ligt. Ligt u altijd op één bepaalde kant van uw gezicht en is dat de kant waar u ook meer puistjes heeft? Probeer ook eens op de andere kant of uw rug te gaan liggen. Ook heel belangrijk; reinig regelmatig uw make-up kwasten en uw mobieltje! Beiden zijn een heerlijke broedplaats voor bacteriën die u vervolgens weer op uw gezicht krijgt. Reinig uw kwasten met water en een milde shampoo of speciale brush cleanser. Het scherm van uw mobiele telefoon kunt u gemakkelijk afnemen met een antibacterieel doekje.

 

⇒ Zon bewust

De combinatie van zon en zout water lijkt voor sommige acnepatiënten wonderen te doen. Dit kan komen doordat de ontstekingsprocessen in de huid wat geremd worden en hierdoor de hoeveelheid puistjes kan afnemen. Ook kan het zijn dat de hoeveelheid stress invloed hierop heeft. Zon, zout water en minder stress is voor veel mensen namelijk een combinatie die vooral voorkomt tijdens een (zon)vakantie. En als u gebruind bent, ziet u soms de pukkeltjes en vlekjes ook minder goed. Hoe dan ook, het is belangrijk om u te beseffen dat zonlicht in principe geen lange termijn voordelen heeft voor uw acne. Veel blootstelling aan zon maakt uw huid dikker waardoor poriën sneller verstopt kunnen raken. Daarnaast kan het de talgproductie zelfs verhogen en dus uiteindelijk uw acne verergeren. Zorg dus dat u uw huid altijd goed beschermt tegen zonlicht met een zonnebrandproduct dat geschikt is voor uw huid. Er zijn tegenwoordig zonnebrandcrèmes speciaal voor de vette, onzuivere huid. Laat u hierover eventueel adviseren door een huidtherapeut.

 

⇒ Kijk eens kritisch naar uw make-up

De meeste mensen met acne willen het liefst de puistjes en vlekjes zo min mogelijk laten opvallen. Het is dus ook logisch dat u make-up gebruikt om uw huid egaler te laten lijken. Het is wel heel belangrijk om te kijken naar de ingrediënten in uw make-up. Van producten met olie en siliconen is bekend dat ze de kans op het ontstaan van puistjes vergroten, vooral wanneer u uw huid niet goed reinigt ’s avonds. Dat u uw huid goed moet reinigen geldt overigens altijd, ook als u geen make-up gebruikt. Vermijdt verder producten met irriterende stoffen zoals talk, parfum en alcohol, deze kunnen uw huidbarrière beschadigen en daardoor uw huid juist roder, gevoeliger en droger maken. Kies in plaats daarvan liever voor minerale make-up. Er zijn soorten minerale make-up die zelfs aangevuld zijn met geschikte ingrediënten als salicylzuur en antioxidanten die passen bij een acnehuid. Kijk ook altijd kritisch of de kleur van het product goed aansluit bij de rest van uw huid. Het is namelijk niet mooi als er een duidelijk kleurverschil zichtbaar is tussen uw gezicht en hals. Wilt u toch een beetje een zongebruind kleurtje imiteren? Doe dit dan niet met uw foundation, maar met een bronzing poeder die u over de lichtere kleur foundation heen aanbrengt.

 

⇒ Gebruik producten die uw huid kunnen verbeteren

Naast stoffen die in crèmes en make-up beter vermeden kunnen worden, zijn er ook bepaalde ingrediënten die goed zijn voor de (acne)huid. Denk hierbij aan een kalmerende stof als niacinamide, aan een exfoliërende stof als glycolzuur, een talg reducerende stof als salicylzuur of retinol en daarnaast antioxidanten (bijvoorbeeld vitamine C en E) om schade in de huid te herstellen. Meest gebruikelijk is dat deze stoffen voorkomen in crèmes maar er zijn ook soorten minerale make-up die deze ingrediënten bevatten. Een huidtherapeut kan u vertellen welke producten het meest geschikt zijn voor uw huid.

 

 

⇒ Doe soms even wat minder

Als u acne heeft, bent u waarschijnlijk erg veel met uw huid bezig. Niet alleen in het zoeken naar oplossingen voor de acne, maar ook in het aan uw huid zitten. Soms staat u bewust voor de spiegel om onzuiverheden te verwijderen, maar waarschijnlijk zit u ook vaak onbewust aan uw huid te pulken op momenten dat u iets heel anders aan het doen bent. Probeer u bewust te worden van deze momenten en het pulken aan uw huid zoveel mogelijk te vermijden. Vertel bijvoorbeeld aan vrienden en familie dat u minder wil pulken en vraag ze om u erop te wijzen als ze u het zien doen. Ook kan het soms, als u heel veel verschillende producten gebruikt, eens goed zijn om iemand mee te laten kijken. Welke producten zijn echt zinvol en welke kunt u misschien wel achterwege laten? Een huidtherapeut heeft kennis van ingrediënten en hun werking en kan u hier dus goed mee helpen.

 

 

Geschreven door:

 

 

  Heleen - Huidtherapeut

 

 

 

 

Vragen over deze blog?

Stel vrijblijvend uw vraag. Ook telefonisch bereikbaar op (088) 708 49 90.



Naam

Email

Vragen/Opmerkingen


 

Overige blogberichten

Afspraak maken

Typisch Helon

  • Professionele apparatuur
  • Gekwalificeerd personeel
  • Meer dan 17 jaar ervaring
  • Voldoet aan alle laserveiligheidseisen
  • NIAZ-gecertificeerd

Vergoeding vaak mogelijk

Afhankelijk van uw zorgverzekeraar wordt behandeling bij Helon vaak vergoed. Onze dermatologen en huidtherapeuten zijn werkzaam bij en staan onder supervisie van ZGT Almelo en Hengelo. Zorgverzekeraars stellen dat als voorwaarde en daarom komen de huidbehandelingen van Helon vaak in aanmerking voor vergoeding.

Reviews

Hoe hebben klanten van Helon de behandeling en service ervaren?

Lees de reviews!

Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur.

Telefoon: 088-708 4990

De meeste behandelingen zijn ook mogelijk in de avonduren.